Culturele en maatschappelijke activiteiten

We vinden het belangrijk om leerlingen tijdens hun schooltijd kennis te laten maken met verschillende aspecten van onze samenleving. Alle leerjaren maken regelmatig kennis met culturele en maatschappelijke activiteiten. Zo gaan ze naar voorstellingen in theater ‘Cool’ of nodigen we artiesten en theatergroepen met voorstellingen rond maatschappelijke thema’s uit in onze eigen aula.

Maatschappelijk actief
Brugklassers doen een maatschappelijke stage door in de woonwijk rondom de school zwerfvuil te verwijderen. Verschillende vakken doen projecten waarin leerlingen een bijdrage leveren aan goede doelen.

De Grote en de Kleine Prijs
De Grote Prijs, dé muzikale talentenshow in Heerhugowaard en omstreken waaraan onze leerlingen elk jaar mee kunnen doen, is het visitekaartje van het Trinitas College. De Kleine Prijs, de auditie voor de Grote Prijs, wordt georganiseerd op één van de locaties van het Trinitas College. De Grote Prijs wordt jaarlijks in maart gehouden en is in ruim 25 jaar uitgegroeid tot het grootste jaarlijkse evenement in Theater Cool. Iedere leerling kan meedoen aan een optreden in de Kleine Prijs en mogelijk doorstromen naar de Grote Prijs. Ook in de organisatie kunnen leerlingen hun talent laten zien. Jouw muzikale talent telt! Lees hier meer over De Grote Prijs.

Uitwisseling
Een belangrijke blikvanger voor de internationalisering is de uitwisseling. Al meer dan 25 jaar gaan alle leerlingen in vwo 5 op uitwisseling en ontvangen we jaarlijks onze uitwisselingspartners in Nederland. Het Han Fortmann heeft contacten met een vijftal scholen in Italië.

Stedenreizen
Onze leerlingen van havo 4 gaan op stedenreis naar belangrijke Europese steden, zoals Berlijn en Parijs. Tijdens deze meerdaagse reis maken ze kennis met de cultuur van het land, waar ze de taalvaardigheden die ze hebben opgedaan bij het onderwijs in de moderne vreemde talen in de praktijk kunnen oefenen (Berlijn en Parijs) of dit kunnen combineren met een meer sportief/actieve reis (Praag).

Griekenlandreis
In gymnasium 4 gaan de leerlingen een week op rondreis door Griekenland. Voor deze reis is door de ouders gespaard d.m.v. een spaarplan vanaf klas 2. De leerlingen bezoeken beroemde plaatsen in Griekenland, zoals Delphi, Olympia, Epidauros, Mykene en natuurlijk Athene waar een bezoek aan de Akropolis en Agora niet mag ontbreken. Alle culturele bezienswaardigheden worden van tevoren door de leerlingen bestudeerd en ter plekke door henzelf van een presentatie voorzien.
De reis is niet alleen leerzaam maar versterkt ook de hechtheid van de gymnasiumgroep. De leerlingen ervaren deze reis als hoogtepunt van hun gymnasiumopleiding, een ervaring die zij niet snel zullen vergeten.

Ravensbrückreis
Ieder jaar bestaat voor een selecte groep leerlingen van het derde leerjaar de mogelijkheid om deel te nemen aan een reis naar Berlijn met als zwaartepunt een bezoek aan het voormalige concentratiekamp Ravensbrück. Aan deze reis nemen leerlingen van de locaties Johannes Bosco en Han Fortmann, het Clusius College en het Huygens College gezamenlijk deel.

Naast een bezoek aan Ravensbrück wordt er een bezoek gebracht aan het ‘Holocaust Monument’. Er wordt een kijkje genomen in de Gedächtniskirche en bij Checkpoint Charlie. De leerlingen hebben ook vrije tijd, die zij vaak doorbrengen met shoppen in Unter den Linden, de ‘Kalverstraat’ van Berlijn.

De reis duurt vijf dagen en wordt financieel hoofdzakelijk mogelijk gemaakt door het Vrouwencomité Ravensbrück. Ook de deelnemende scholen dragen een deel van de kosten. Voor ouders is er daarom maar een kleine bijdrage te voldoen om de reis voor een leerling mogelijk te maken.

Model European Parliament
Ieder jaar bestaat de mogelijkheid voor leerlingen van vwo 4 om deel te nemen aan het Model European Parliament (MEP). Het MEP is een simulatie waarbij leerlingen het Europees Parlement naspelen. Klik hier voor meer informatie.

Jongerengemeenteraad
Elk jaar doen leerlingen van het Han Fortmann mee aan de jongerengemeenteraad. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zich hiervoor opgeven. De bedoeling is dat deze leerlingen zich buigen over een vraagstuk dat speelt binnen de gemeente. Dit vraagstuk bespreken zij met leerlingen van andere scholen uit de regio. De fractie die het best heeft deelgenomen aan de vergadering, wint aan het einde van de avond een prijs. Voor bovenbouwleerlingen die geïnteresseerd zijn in debatteren, is de jongerengemeenteraad zeker een aanrader.