Binnen en buiten leren

Leren doe je niet alleen in het klaslokaal. We combineren op Han Fortmann theorie met leren in en van de praktijk. Daarom organiseren we naast de lessen ook stages en allerlei excursies en halen we de buitenwereld binnen op Han Fortmann.

Iedere jaarlaag heeft een excursie die gericht is op het brede domein van cultuur en maatschappij. Het accent is verschillend, afhankelijk van de ontwikkelingsfase van de jaarlaag. Zo gaat bijvoorbeeld de brugklas in het kader van levensbeschouwelijke vorming naar het Joods Historisch Museum en de Portugese synagoge in Amsterdam. De tweede klassen fietsen naar Alkmaar om kennis te maken met de historie van de Tachtigjarige Oorlog in Alkmaar. De derdeklassers maken kennis met verschillende actieve vormen van cultuur, zoals dans, drama, muziek en ook gaan zij een dag naar Münster om in een levensechte Duitstalige omgeving hun spreekvaardigheid te oefenen en de stad te verkennen.

In de bovenbouw zijn de excursies afhankelijk van het gekozen pakket. De variëteit is enorm. Zo gaan de leerlingen met het vak Frans een dag naar Lille om de stad te ontdekken en hun spreekvaardigheid in praktijk te brengen. De rechtbank wordt bezocht door leerlingen met het vak maatschappijwetenschappen, biologie doet veldstudie in Artis, De Nederlandsche Bank wordt bezocht en muziek bezoekt het Concertgebouw en de opera. Natuurlijk ontbreken ook bekende musea zoals Frans Hals, Teylers, Van Gogh of Het Rijks niet in het programma van de diverse vakken.

In het voorexamenjaar hebben de havoleerlingen een arbeidsoriëntatiestage, met als doel te ondervinden hoe het is om in een bedrijf mee te werken en te ervaren of dit soort werk aansluit bij de talenten, wensen en mogelijkheden van de leerling. Hiermee hopen we de leerlingen te helpen bij de keuze van een vervolgopleiding.

Een voorbeeld waar de buitenwereld binnengehaald wordt, zijn het planetarium bij het vak biologie, externe sprekers bij het vak Levo onder andere over diversiteit en ‘Plan B’, waarbij havo 4-leerlingen de gelegenheid krijgen in groepsverband met externe studieadviseurs van gedachten te wisselen.