16 mei 2024

Gymnasium 4 en 5 in Griekenland

Onze leerlingen van Gymnasium 4 en 5 zijn op reis in Griekenland. Iedere dag verschijnt hier een nieuw verslag met foto’s. Neem dus regelmatig een kijkje. Vandaag dag 1 t/m 3

Dag 1: dinsdag 14 mei 2024

Eindelijk was het zover! Hoewel het voor ons vijfdeklassers vorig jaar niet doorging, mochten we nu eindelijk naar Griekenland. De dag begon om half 1 op school om te verzamelen. Om 1 uur waren we, na een dramatisch afscheid, eindelijk op weg. Eenmaal op Schiphol leek alles vloeiend te gaan, maar toen het tijd was om te boarden, bleek het vliegtuig er nog niet te zijn! We moesten dus nog even geduld hebben, maar bijna een uur later konden we dan toch echt de grond verlaten. Voor sommigen van ons was dit de eerste keer vliegen en zij vonden dat best spannend. Maar de vlucht verliep formidabel. Na bijna drie uur gevlogen te hebben, landden we eindelijk op de luchthaven van Athene. Nu hoefden we alleen nog de koffers te halen. De bus stond al op ons te wachten, dus we konden meteen door naar ons eerste hotel. Hotel Carolina was een bijzondere ervaring met nog bijzonderdere kamers. Toen we de koffers op onze kamers hadden geplaatst, maakten wij nog een mooie wandeling door de wijk van Athene waar wij zaten. We hebben hele mooie dingen gezien ondanks dat het al donker was. Zo hebben we het Parthenon op de Akropolis gezien die er heel mooi uit zag in het donker toen deze belicht werd. Iedereen moest natuurlijk toen een foto maken. Toen we weer terug waren in het hotel, gingen we water kopen en naar bed.

Emma & Christa

Dag 2: woensdag 15 mei 2024

De volgende dag in Griekenland moesten we al vroeg opstaan om naar het Nationaal Archeologische museum te gaan van Athene. Na een heerlijk ontbijt in het hotel gingen we op pad. We maakten een prachtige wandeling door de stad en kwamen na ongeveer twintig minuten aan bij het museum. In het museum kregen we opdrachten uit onze museumgids over de diverse standbeelden en andere kunstwerken die zich daar bevonden. Na een uur maakten we met de hele groep nog een prachtige foto op de trappen voor het museum, stapten we met onze koffers de bus in en vertrokken we richting onze volgende bestemming: Korinthe. We maakten nog een snelle tussenstop bij het Kanaal van Korinthe waar de diepte van de bestemming velen een brugje te ver was (we stonden op een brug ). Even later kwamen we aan bij de Akrokorinth: het hoogste punt van Korinthe. Voor velen was de wandeling naar de top fors, maar het uitzicht was het allemaal waard. Toen we weer beneden waren, bezochten we na een heerlijke lunch oud-Korinthe, waar Floris een informatieve presentatie gaf. We liepen nog een rondje om de site en stapten snel weer in de bus naar het plaatsje Tolo. We kwamen aan bij een mooi hotel aan het strand. Voor het avondeten bracht de bus ons

naar het plaatsje Nafplio. Hier genoten we bij het restaurant van heerlijke souvlaki en zongen we nog voor de jarige job: Francis!! We ontdekten na het eten nog alles wat Nafplio te bieden had en vertrokken daarna weer terug naar het hotel.

Elian & Floris

Dag 3: donderdag 16 mei 2024

Vandaag begonnen we de derde dag van de reis met een lekker ontbijtje in het hotel Frini. Lekkere croissantjes, lekker fruit en versgeperste sinaasappelsap! Daarna stapten we in de bus en gingen we op weg naar Mykene. Daar bezochten we de indrukwekkende burcht van Agamemnon. Daar gaf Bryan een interessante presentatie over de bezienswaardigheden van deze prachtige plek. Vervolgens gaf Youri een uitleg over het graf van Klytaimnestra en Agamemnon en het verhaal achter hun dood. Daarna bezochten we de schatkamer waarin de lijken zijn gevonden. Na een mooie wandeling over de burcht maakten we tot slot met zijn allen nog een mooie groepsfoto. Hierna was het tijd om de bus weer in te stappen en gingen we op weg naar Epidauros. Daar bezochten we het bekendste en oudste theater dat nog was overgebleven uit de Oudheid. Hier vertelde Marijne ons over het theater en de interessante akoestiek. Maar dit moesten we natuurlijk wel zelf testen! Daarom klommen we met zijn allen omhoog naar de achterste rij van het theater. De mensen die nog beneden waren, lieten toen in het midden van het theater een muntje vallen. Op wonderbaarlijke wijze konden we dit helemaal horen op de achterste rij. Daarna ging Francis zelfs nog een mooi stukje zingen in het theater, totdat een man haar helaas wegstuurde. Hierna namen we een welverdiende pauze en gingen we picknicken met het eten dat een groepje eerder vanochtend had gehaald. We kregen gezelschap van een aantal honden en katten, maar niet iedereen vond dat even leuk… Vervolgens gingen we met de bus terug naar het hotel en namen we met zijn allen een duik in de zee naast het hotel. Ook konden we even de stad in en daarna was het tijd om te gaan eten. We gingen naar een gezellig restaurant dat aan het strand lag en hier hadden we heerlijk gegeten. Nu lekker slapen en morgenochtend vroeg de koffers pakken om de reis weer voort te zetten!