23 oktober 2022

Roze olifant op de weg?

Zou jij een roze olifant opmerken als je heel even een appje stuurt of naar je favoriete muziek luistert terwijl je naar school fietst? Ja? Dat dat nog niet zo gemakkelijk is, ondervonden onze  leerlingen van de tweede klassen donderdag en vrijdag vóór de herfstvakantie bij het project Kruispunt. Tijdens het bekijken van een filmpje, waarbij het voor de leerlingen leek alsof ze op de fiets zaten, werd de opdracht gegeven om een code in te typen. Dat daarbij een roze olifant en een Transformer massaal over het hoofd werden gezien, moest leerlingen bewust maken van het feit dat ze zichzelf nog wel eens overschatten en dat mobieltjes en verkeer niet samengaan.

Kruispunt is een jaarlijks terugkerend project op het Han Fortmann, waarbij leerlingen, in de setting van een nagemaakt kruispunt en te midden van verkeerslichten, debatteren over hun eigen gedrag in het verkeer.  Via filmpjes en stellingen voerden de tweedeklassers enthousiaste gesprekken over onder andere het appverbod op de fiets en over de vraag of je beter in een groep of alleen kunt fietsen. Ze waren daarbij ook heel eerlijk. Zo gaven een aantal leerlingen aan dat ze wel eens anderen sneden in het verkeer of gewoon geen voorrang gaven als dat eigenlijk wel de bedoeling was.

Het competitie element van drie korte spellen zorgde ervoor dat de leerlingen werden gemotiveerd om actief deel te nemen. Per vak konden er namelijk punten verdiend worden en uiteindelijk werd er een ‘’winnaarsvak’’ uitgeroepen. Daarnaast koos de jury de beste debater. Hij of zij ging naar huis met een trofee!

Bijkomende voordeel van het project was dat de leerlingen een aantal dingen geleerd hebben; dat ze bijvoorbeeld in een driehoek moeten fietsen als ze met zijn drieën zijn en dat een licht op je fiets moet zitten en niet op je kleding. Ook een fietsbel is verplicht. Als je deze eisen in de wind slaat, staat je een flinke boete te wachten.

Enthousiaste leerlingen maakten van dit project een succes. Maar een succes is het natuurlijk pas echt als de leerlingen op de fiets het geleerde in praktijk brengen en goed in de gaten houden wat er om hen heen gebeurt. En dan hebben we het niet alleen over die roze olifant……