10 mei 2022

Gymnasium 4 en 5 in Griekenland (reisverslag)

Onze leerlingen van gymnasium 4 en 5 zijn op reis naar Griekenland. Zij maken iedere dag een verslag van hun belevenissen in dit prachtige land. Vandaag dag 1 t/m 9

Dag 1 – Amsterdam-Athene 8 mei ’22

Vroeg eruit, laatste spulletjes pakken, koffer checken, de auto in en karren naar Han Fortmann. Alles inladen en om half 12 rijden.

Na een sneller dan verwachte wachtrij te hebben doorstaan, was het even winkelen en daarna door naar de gate. Instappen maar! Na een hele stoelendans in het vliegtuig eindelijk vertrekken… of toch niet. Even vertraging door het drukke luchtverkeer boven Duitsland. Na een half uur wachten dan toch eindelijk vertrekken. Na het opstijgen mochten we gelukkig wel genieten van een prachtig uitzicht en gratis gevulde koeken.

Na het landen en de koffers pakken, reden we door naar ons eerste hotel, Hotel Carolina. Even kort uitpakken en eindelijk een hapje eten om 23:45, wat ook wel nodig was na al het wandelen.

Na het heerlijke maal weer terug naar de kamers en lekker slapen, kallinichta!

Groetjes Perla, Mayke, Lotus, Esmée en Annarieke!

Dag 2 – Athene, 9 mei ’22

Wij beginnen dit verslag in hotel Carolina, Athene. Na een korte nacht kregen we een heerlijk Grieks ontbijt, waar iedereen erg van genoot. Algauw kwamen onze master-vloggers in actie en begonnen enthousiast te filmen. Hierna gingen we op pad (lopend!) naar het Akropolis museum, waar we opdrachten gingen maken uit ons museumboekje. Vanuit het museum was er een prachtig uitzicht op de Akropolis. Misschien raadt u het al, maar hierna vertrokken wij te voet naar de Acropolis. Na een aantal uitgebreide fotoshoots en minder uitgebreide presentaties, kwamen onze verslaggevers dan echt aan op de Akropolis. Ook hier was weer een presentatie wat erg interessant en mooi om te horen was. We hebben er erg van genoten. Na enige tijd vertrokken wij weer te voet naar beneden om te gaan lunchen. Met een volle buik konden wij er al gauw tegenaan, wat ook nodig was, omdat wij de (tromgeroffel) agora gingen bezoeken! Eerst vertrokken wij naar de Stoa. Hier kregen wij weer de eer om naar een aantal presentaties te luisteren. Ook deze presentaties waren interessant. Hierna marcheerden wij achter Mevrouw Vastenhout (die vooropliep met een vlag) in eenden pas naar de tempel van Hephaistos, waar wederom een presentatie te beluisteren was. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het 25 graden was, wat erg vermoeiend is als verslaggever. Maar, onze verslaggevers gingen moedig door, en het resultaat mag er ook naar zijn. Aansluitend aan het bezoek aan de tempel reisden deze verslaggevers en hun onderdanen richting de poort van Hadrianus. Hier was weer een zeer korte maar niettemin krachtige presentatie. Toen gingen de journalisten terug naar het hotel en kregen wij vrije tijd. Iedereen vulde deze tijd anders in, maar om een beeld van de situatie te schetsen zullen wij onze avonturen hieronder vermelden. Om te beginnen besloten wij de stad te bezichtigen en ondertussen een aantal souvenirwinkeltjes aan te doen, om onze ouders te kunnen verassen met souvenirs. Na deze noodzakelijke inkopen te hebben gedaan, sloegen wij een noodvoorraad eten en drinken in. Algauw vertrokken wij weer naar het hotel om uit te rusten en ons voor te bereiden op het diner in restaurant Lithos (4 sterren tripadvisor). Na heerlijk te hebben gegeten en gedronken gingen wij weer terug naar het hotel met 23.000 stappen op de teller. Nu gauw dit verslag aftikken en slapen.

Het gaat jullie goed in Holland,
Jullie leukste verslaggevers van de week,

Tobias Vonhoff, Djinny Obdam, Kaitlyn Schouten en Richard Kranenburg

Dag 3 – Athene – Aegina, 10 mei ’22

We eindigden de vorige dag met de hoop dat we deze ochtend konden uitslapen, maar vanwege stakingen bij de trein moesten we er alsnog vroeg uit. Wij hadden zelf een beetje moeite met op tijd wakker worden, maar gelukkig hebben we de metro makkelijk gered! De metro bracht ons naar de havenstad Piraeus. Daar hebben we even op een terrasje gezeten met uitzicht op een stel boten. Bij dit restaurant hebben ook een paar mensen een tweede ontbijt (of eerste) gegeten, dit was natuurlijk ook erg lekker. Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom wij überhaupt naar de haven gingen. De reden hiervoor is omdat wij een boot moesten pakken naar het eiland Aegina om daar de tempel van Aphaia te bekijken. Hier kregen we de opdracht om de tempel te tekenen. Deze was natuurlijk echt prachtig, maar nog beter was de busrit naar de tempel toe. Enorm mooie gebieden werden afgewisseld met een prachtig uitzicht op het eiland. Ook was onze tourguide een geweldige verteller. We werden vermaakt met verhalen over het ontstaan van Aegina en waarom de mensen zo speciaal waren daar. Ook fascinerend waren de mieren bij de tempel. Die waren enorm groot, dat zie je niet thuis in Nederland! Nadat enkelen uit de groep hun presentatie hadden gegeven bij de tempel, werden we weer teruggereden naar de haven. Daar kregen we wat vrije tijd om wat te eten en te zwemmen. Dat was ook erg leuk en lekker! Toen de vrije tijd over was namen we de boot weer terug naar Piraeus. Bij de metro kwamen we echter een probleem tegen: we hadden niet genoeg reiskaarten voor de metro! Dit werd echter snel verholpen door mevrouw de Goeij. Eenmaal teruggekomen bij het hotel kregen wij even de tijd om ons even op te frissen voor het avondeten. Deze maaltijd aten we bij hetzelfde restaurant als op de eerste dag, alleen wel een andere maaltijd natuurlijk. Dit was ook erg lekker en gezellig. Bij ons avondeten hebben we ook gestemd op welke tekening wij het beste vonden. De winnaar van deze wedstrijd was Zefanjah. Als prijs kreeg zij een zakje pistachenoten. Na het avondeten  liepen we weer terug naar het hotel om naar de kamers.

Mika van Straaten, Robin van Kleef, Stan van Westerop en Tijmen Mol.

Dag 4- Athene-Delphie, 11 mei ’22

Jasas,

Vandaag begint ons verslag ook weer in Hotel Carolina, en deze keer was het ook weer druk, druk, druk. We moesten ’s ochtends vroeg onze koffers al pakken, want vandaag zouden we onze reis voortzetten naar Delphi, waar we voor een nacht blijven.

Maar voordat we de prachtige hoofdstad Athene verlieten, gingen we nog langs het Nationaal Archeologisch Museum, wat ongeveer 20 minuten lopen was. Hierin stonden veel bekende vazen en standbeelden die we konden herkennen uit onze tekstboeken. Hierbij moesten we ook wat opdrachten maken, waardoor we de kennis die we al hadden, konden combineren met de informatie die ons gegeven was in het museum. Voordat het tijd was verder te gaan met onze reis, maakte we eerst nog een groepsfoto die hierboven te zien is. Daarna liepen we weer terug en deden we nog wat inkopen voor onderweg. We haalden de koffers uit het hotel en liepen met iedereen met de koffers vanaf het hotel Carolina naar de bus toe, en ondanks dat het niet al te veel lopen was, was iedereen blij toen we uiteindelijk bij de bus aankwamen.

Toen gingen we met de bus naar het klooster van Osios Loukas toe. Onderweg stopte we nog even om wat te kunnen halen en daarna vervolgden we onze weg weer. Daar aangekomen, werd er een interessante presentatie gegeven en werd de haat naar insecten uitgeoefend met een goed geslagen home-run. De presentatrice sloeg tijdens haar presentatie een insect, dat dreigend naar haar toekwam vliegen, bewusteloos met haar reisgids. Tijdens de gehele busreis, op weg naar zowel het klooster als Delphi, heeft iedereen heel erg kunnen genieten van het indrukwekkende berglandschap en van de gezelligheid in de bus.

Eenmaal aangekomen in Delphi kregen we allemaal weer een kamer aangewezen en konden we de koffers naar de kamers toebrengen.  Sommigen waren moe van de reis en gingen acclimatiseren, anderen gingen het dorpje verkennen en zochten de koelte van een ijsje. Dat was zeker wel nodig, want ondanks dat het hotel zich in de bergen bevond was het snikheet.

Uiteindelijk gingen we om 20:00 uur eten bij een lokaal restaurantje, wat zoals we de afgelopen dagen gemerkt hadden, heerlijk was. Daarna was het tijd om weer terug te gaan naar het hotel, waar we tot 24:00 nog vrije tijd hadden.

Tot morgen,

Donna Hessing, Niobe Angelo, Sabeh Assefa en Zefanjah de Jong

Dag 5- Delphi-Olympia, 12 mei ’22

De dag begon vroeg, een wake-up call vanaf de kamertelefoon om 7 uur ’s ochtends in ons hotel in Delphi. Na een simpel, maar lekker ontbijt was het tijd om ons klaar te maken voor de dag. Om half 9 liepen we met de hele groep naar het prachtige heiligdom van Delphi, waar een prachtige tempel en een indrukwekkend stadion en theater stond. Het was enorm mooi weer en dus was de klim toch wel erg vermoeiend, maar toen we bij de opgravingen waren aangekomen was het, het erg waard. Ook werden er nog een aantal interessante presentaties gegeven over de sites en filosofen.

Om 11 uur werden we opgehaald door onze buschauffeur om naar Olympia verder te reizen. Het was een reis van ongeveer 5 uur, maar gelukkig konden we ons prima vermaken door te kletsen, spelletjes te spelen en wat extra slaap te pakken. Tussendoor werd er een gezonde lunch verzorgd door een aantal leerlingen.

Toen we aankwamen in Olympia, was er nog wat tijd voor het avondeten om de stad te verkennen of te zwemmen in het zwembad bij het hotel. Het avondeten was ingedeeld als buffet en bevatte zowel lokale delicatessen als dingen die we al kennen zoals kip en salades.

Na het eten kregen we nog even de tijd om de stad in te gaan om wat drankjes te doen, souvenirs te kopen en te socializen met de lokale bevolking en andere Nederlanders die we toevallig ontmoetten in de supermarkt.

Kortom, nog een geslaagde, gezellige dag in Griekenland!

Dag 6 – Olympia, vrijdag 13 mei ‘ 22

Hoewel het vandaag vrijdag de dertiende is, hebben gym4 en gym5 een ontzettend leuke en interessante dag gehad. Om 7.30 begonnen we de dag met een heerlijk ontbijtje op het dakterras. Daarna zijn we lopend naar de vallei in Elis gegaan. Daar hebben we het heiligdom van Zeus bezocht en ook nog eens een hardloopwedstrijd gehouden in het oude stadion. Van de vele leerlingen kwam er uiteindelijk een winnaar. Robin uit gym4 kreeg een laurierkrans als beloning voor de harde inspanning. Vervolgens hebben we een museum bezocht en onder al deze activiteiten werden presentaties gegeven.
Na de drukke ochtend kregen we vrije tijd in het stadje Olympia. Daar heeft iedereen een lekker hapje kunnen eten. Na deze energieboost konden we weer door. De groep werd opgesplitst in twee groepjes. De ene groep bezocht als eerst de imker, waar we een rondleiding kregen en later ook zelfgemaakte honing hebben mogen proeven. De andere groep ging eerst naar het Archimedes Museum. Hier kregen we verschillende uitvindingen van Archimedes te zien, waar we nu gek genoeg nog steeds gebruik van maken. Ook kregen we de kans om een ingewikkelde puzzel op te lossen. Wie de puzzel in elkaar kon zetten, kreeg een muntje als leuk souvenirtje voor mee naar huis.

Na de middag kreeg iedereen vrije tijd. Die hebben wij bijvoorbeeld heerlijk benuttigd door aan het zwembad te liggen. Anderen zijn het stadje weer ingegaan of hebben spelletjes gespeeld bij het hotel.
Om 19.45 verzamelden we weer om lekker te gaan eten bij het restaurant Touris. ’s Avonds kregen we weer wat vrije tijd en zo kwam onze laatste dag in Olympia ten einde 🙂

• Amy, Sonia, Merel, Mara, Björn en Cas D.

Dag 7- Lousioskloof – Tolo, zaterdag 14 mei ‘ 22

We begonnen de zevende dag weer met een lekker vroege wekker. Deze wekker viel extra zwaar omdat we de afgelopen nacht tot laat met een grote groep het spel weerwolven hebben gespeeld. Toch moesten wij weer om half 8 aan de ontbijttafel zitten, maar het was het zeker waard. We hadden namelijk een heel mooi uitzicht en de zon scheen prachtig naar binnen alsof we in een sprookje zaten. Nadat we hadden genoten van ons ontbijtje was het tijd om voor de derde keer onze koffers in te pakken, zodat onze rit over de Peloponnesos richting de Lousioskloof kon beginnen. De rit bevatte een aantal mooie speldbochten, die onze buschauffeur met één hand aan het stuur en één hand uit het raam doorslingerde. Eenmaal aangekomen op onze bestemming moesten er eerst plasplekjes gevonden worden, zodat we ready waren voor de klim door de kloof. Met de rugzakken op de rug en de wandelschoenen aan begonnen we de eerste etappe, die ongeveer 1.5 kilometer lang was, richting klooster Prodromou. Tijdens deze tocht zijn we de ruïnes van een watermolen tegengekomen en hebben we veel plaatjes geschoten van het mooie uitzicht. We liepen namelijk zigzaggend tussen de bergen door, terwijl we steeds hoger kwamen. Op de achtergrond hoorden we het rustgevende geluid van de wilde rivier en roken we de pure geuren van het bos. Na een klim, die gezorgd had voor veel rode koppies, kwamen we aan bij het eerste klooster. Hier kwamen we even tot rust met een lekker lunchpakketje en een flesje water. Toen gingen de lange rokken en broeken aan en konden we het klooster betreden. In dit klooster was een mooi kerkje met kleurrijke beschilderingen. Ook had het klooster een balkon met een overweldigend uitzicht, waar de nodige selfies gemaakt werden. Daarna vervolgden 24 strijders de klim richting klooster Filosofou. Hiervoor moesten we eerst een klein stukje dalen om vervolgens een nog zwaardere tocht van nog eens 1.5 kilometer te beginnen. De kuiten begonnen steeds meer te branden en de flesjes water begonnen leeg te raken, maar we gaven niet op. Een deel van de groep nam een verkeerde afslag en kwam zo bij nog meer ruïnes uit, waar zij hun hoofden hebben gekoeld aan de stenen en hun handtekening hebben achtergelaten op de houten balken. Hierdoor moest deze groep wel langer lopen en de andere groep langer wachten. Uiteindelijk hebben toch alle 24 strijders het klooster hoog op de berg bereikt. Dit klooster konden we ook betreden, dus de lange rokken en broeken gingen weer aan. In dit klooster waren de muren ook erg mooi beschilderd en versierd met religieuze objecten. Nadat we deze goed hadden bestudeerd, moesten we even met de groep op de foto om te kunnen bewijzen dat we de zware klim hadden voltooid. Of nou ja, we moesten natuurlijk ook weer de hele weg terug.. De kuiten en de knieën begonnen weer te zeuren, maar we moesten doorgaan. De terugweg is alleen iets anders verlopen dan de heenweg. De lucht werd namelijk grijs en het begon verraderlijk te waaien. Voordat we het wisten liepen we tussen de enorme regendruppels en het heftige kabaal van onweer. De regenjassen lagen nog in de bus, dus een natte outfit was niet meer te vermijden. Ondanks het noodweer, beleefden we wel een mooi avontuur, alsof we in een film speelden.

Eenmaal aangekomen bij hotel Aktaion, kregen wij de sleutels van onze kamers. Daarna is iedereen naar de kamers gelopen en heeft de koffers uitgepakt. Natuurlijk moesten wij even buurten bij de rest om te kijken waar ze sliepen en hoe het eruit zag.

Na een klein uurtje op de kamers te hebben gezeten, heeft iedereen zich klaar gemaakt om te dineren om 20:00. Wij liepen over het strand naar het gezellige restaurantje To Steki. Daar kregen wij vooraf lekker brood met een salade en als hoofdgerecht heerlijk vlees met gekruide aardappeltjes. Als toetje kregen we een soort kwarktaartje met chocoladesaus. Het was erg gezellig want een paar mannen met gitaren speelden traditionele Griekse liedjes, dus er was live muziek!

Voor de avond gaan wij het Songfestival kijken met wat chippies en daarna op tijd slapen! (Als dat lukt)

Groetjes Melissa, Myrthe, Marleen, Anouk, Ramona

Dag 8 – Mycene-Nemea-Tolo-Nafplio, zondag 15 mei ’22

Hoi, wat leuk dat jullie het verslag van de dag willen lezen! Vanochtend zijn wij onze dag begonnen met een lekker ontbijtje in het nieuwe hotel (met strand!), in Tolo. In tegenstelling tot de afgelopen dagen, mochten we iets langer slapen. Nadat iedereen ontbeten had, zijn we met de bus naar Mycene vertrokken. Onderweg kwamen we langs een bakkerij en een groentemarkt waar iedereen zichzelf kon voorzien van een lunch. Hierna hebben wij de leeuwenpoort van Mycene en verschillende soorten graven bezocht. Vervolgens bracht de buschauffeur ons naar Nemea, waar we de Nemeïsche tempel van Zeus hebben gezien en wij een kijkje hebben genomen in een museum waar ze verschillende voorwerpen opgesteld hadden die op het terrein gevonden waren. Na 5 minuten rijden, kwamen wij uit bij een renbaan, waar uiteraard nog een renwedstrijd heeft plaatsgevonden. We hebben het bezoek echter kort gehouden, aangezien het prachtig weer was en iedereen wilde genieten van de zon en het strand! Toen wij rond een uur of twee weer aankwamen bij ons hotel, is het grootste gedeelte van de groep direct het strand op gegaan. Een deel van de groep is vervolgens 500 meter gezwommen naar een eiland aan de overkant. Dit was nog best een avontuurtje, omdat er redelijk wat zee-egels lagen rondom het eiland. Na een paar uur gezwommen te hebben, ging iedereen zich klaar maken om vervolgens met de bus naar Nafplio te gaan. Hier hebben wij gegeten bij restaurant Alaloom. Ons diner was vandaag vegetarisch, dit deed het restaurant i.v.m. duurzaamheid. Als afsluiting van de avond mochten we nog een uurtje rondlopen in Nafplio, een van de meest romantische stadjes in Griekenland. Om 21:00 reden we met de bus weer terug naar het hotel. Zo kwam de laatste avond in Griekenland ten einde, kalinichta.

Karthika, Marijn, Yenoah, Luuk en Cas H

Dag 9 Griekenlandreis

De morgen begon vroeg met Apollo die ons begroette. Na het inpakken van de koffers en een snel ontbijt (en taartjes te hebben gestolen van het ontbijt) vertrokken we naar Epidauros. Bij aankomst in Epidauros konden wij genieten van het prachtige uitzicht van het welbekende theater. Na een zware klim naar de laatste rang van het theater konden wij nog steeds het vallen van een munt door onze oorwegen laten resoneren. (Beeld je een Viktor van het Huis Anubis in die zijn speld wilde horen vallen).

Een half uur later vertrokken we naar Akrokorinthe waar we een pareltje van een burcht bezochten. En als je al dacht dat de weg omhoog in het theater zwaar was… (maar ja niks is te vergelijken met de rimboe langs de Lousiouskloof vergezeld door Zeus op de terugweg.) De paadjes waren echter prachtig bebloeid en levendig met flora en fauna. Het uitzicht was geweldig en we konden einden ver kijken.

Na een uurtje gingen we door naar het restaurant genaamd Gemelos om lekker te lunchen. Na de lunch bezocht een kleine groep de prachtige tempel van de almachtige Phoibos Apollo om hem een laatste plaatselijke groet te brengen. Na een gebedje en een rondje om de tempel was het rennen naar de bus door naar het vliegveld met een kleine tussenstop bij het kanaal van Korinthe.

Aangekomen op het vliegveld was het gelijk inchecken en door de douane. Na het zoeken naar welke gate we moesten hebben, bleken we natuurlijk vertraging te hebben, natuurlijk lag het weer aan de Duitse luchtruim. Waar hebben we dat nou eerder gehoord…

Na wat langer wachten dan verwacht zitten we nu gelukkig in het vliegtuig op weg naar Eindhoven, te socialisen met Grieken. Moge jullie dit lezen, dat betekent dan dat we toch niet neer zijn gestort.

Sana mens, in sano corpore

Juvenalis

Annarieke, Esmée, Lotus, Mayke en Perla.