16 mei 2024

Gymnasium 4 en 5 in Griekenland

Onze leerlingen van Gymnasium 4 en 5 zijn op reis in Griekenland. Iedere dag verschijnt hier een nieuw verslag met foto’s. Neem dus regelmatig een kijkje. Vandaag dag 1 t/m 8

Dag 1: dinsdag 14 mei 2024

Eindelijk was het zover! Hoewel het voor ons vijfdeklassers vorig jaar niet doorging, mochten we nu eindelijk naar Griekenland. De dag begon om half 1 op school om te verzamelen. Om 1 uur waren we, na een dramatisch afscheid, eindelijk op weg. Eenmaal op Schiphol leek alles vloeiend te gaan, maar toen het tijd was om te boarden, bleek het vliegtuig er nog niet te zijn! We moesten dus nog even geduld hebben, maar bijna een uur later konden we dan toch echt de grond verlaten. Voor sommigen van ons was dit de eerste keer vliegen en zij vonden dat best spannend. Maar de vlucht verliep formidabel. Na bijna drie uur gevlogen te hebben, landden we eindelijk op de luchthaven van Athene. Nu hoefden we alleen nog de koffers te halen. De bus stond al op ons te wachten, dus we konden meteen door naar ons eerste hotel. Hotel Carolina was een bijzondere ervaring met nog bijzonderdere kamers. Toen we de koffers op onze kamers hadden geplaatst, maakten wij nog een mooie wandeling door de wijk van Athene waar wij zaten. We hebben hele mooie dingen gezien ondanks dat het al donker was. Zo hebben we het Parthenon op de Akropolis gezien die er heel mooi uit zag in het donker toen deze belicht werd. Iedereen moest natuurlijk toen een foto maken. Toen we weer terug waren in het hotel, gingen we water kopen en naar bed.

Emma & Christa

Dag 2: woensdag 15 mei 2024

De volgende dag in Griekenland moesten we al vroeg opstaan om naar het Nationaal Archeologische museum te gaan van Athene. Na een heerlijk ontbijt in het hotel gingen we op pad. We maakten een prachtige wandeling door de stad en kwamen na ongeveer twintig minuten aan bij het museum. In het museum kregen we opdrachten uit onze museumgids over de diverse standbeelden en andere kunstwerken die zich daar bevonden. Na een uur maakten we met de hele groep nog een prachtige foto op de trappen voor het museum, stapten we met onze koffers de bus in en vertrokken we richting onze volgende bestemming: Korinthe. We maakten nog een snelle tussenstop bij het Kanaal van Korinthe waar de diepte van de bestemming velen een brugje te ver was (we stonden op een brug ). Even later kwamen we aan bij de Akrokorinth: het hoogste punt van Korinthe. Voor velen was de wandeling naar de top fors, maar het uitzicht was het allemaal waard. Toen we weer beneden waren, bezochten we na een heerlijke lunch oud-Korinthe, waar Floris een informatieve presentatie gaf. We liepen nog een rondje om de site en stapten snel weer in de bus naar het plaatsje Tolo. We kwamen aan bij een mooi hotel aan het strand. Voor het avondeten bracht de bus ons

naar het plaatsje Nafplio. Hier genoten we bij het restaurant van heerlijke souvlaki en zongen we nog voor de jarige job: Francis!! We ontdekten na het eten nog alles wat Nafplio te bieden had en vertrokken daarna weer terug naar het hotel.

Elian & Floris

Dag 3: donderdag 16 mei 2024

Vandaag begonnen we de derde dag van de reis met een lekker ontbijtje in het hotel Frini. Lekkere croissantjes, lekker fruit en versgeperste sinaasappelsap! Daarna stapten we in de bus en gingen we op weg naar Mykene. Daar bezochten we de indrukwekkende burcht van Agamemnon. Daar gaf Bryan een interessante presentatie over de bezienswaardigheden van deze prachtige plek. Vervolgens gaf Youri een uitleg over het graf van Klytaimnestra en Agamemnon en het verhaal achter hun dood. Daarna bezochten we de schatkamer waarin de lijken zijn gevonden. Na een mooie wandeling over de burcht maakten we tot slot met zijn allen nog een mooie groepsfoto. Hierna was het tijd om de bus weer in te stappen en gingen we op weg naar Epidauros. Daar bezochten we het bekendste en oudste theater dat nog was overgebleven uit de Oudheid. Hier vertelde Marijne ons over het theater en de interessante akoestiek. Maar dit moesten we natuurlijk wel zelf testen! Daarom klommen we met zijn allen omhoog naar de achterste rij van het theater. De mensen die nog beneden waren, lieten toen in het midden van het theater een muntje vallen. Op wonderbaarlijke wijze konden we dit helemaal horen op de achterste rij. Daarna ging Francis zelfs nog een mooi stukje zingen in het theater, totdat een man haar helaas wegstuurde. Hierna namen we een welverdiende pauze en gingen we picknicken met het eten dat een groepje eerder vanochtend had gehaald. We kregen gezelschap van een aantal honden en katten, maar niet iedereen vond dat even leuk… Vervolgens gingen we met de bus terug naar het hotel en namen we met zijn allen een duik in de zee naast het hotel. Ook konden we even de stad in en daarna was het tijd om te gaan eten. We gingen naar een gezellig restaurant dat aan het strand lag en hier hadden we heerlijk gegeten. Nu lekker slapen en morgenochtend vroeg de koffers pakken om de reis weer voort te zetten!

Laila & Keanaley

Dag 4: vrijdag 17 mei

De volgende dag moesten we vroeg wakker worden, omdat we een lange dag voor de boeg hadden. We begonnen met een lekker ontbijt in hotel Frini en stapten daarna de bus in om naar Nafplio te rijden. We bezochten daar de Palamidi-burcht en sommigen maakten zelfs nog een grote wandeling over de gehele burcht. Van een prachtig uitzicht naar kleine, enge gangetjes die naar een ander deel van de burcht leidden, terwijl we angstaanjagende insecten overwonnen. Nadat we veilig waren teruggekomen bij de groep, reden we samen weer verder naar de volgende bestemming: Nemea. Na een informatieve presentatie van Jaëla over de Nemeïsche Spelen en de mythe van de leeuw en Herakles, gingen we zuilen knuffelen van de ruïnes van de tempel van Zeus. We bekeken nog even snel het bijbehorende museum en gingen daarna door naar het stadion waar de Nemeïse Spelen werden gehouden. We zochten naar een geschikte picknickplek, maar die hebben we helaas niet gevonden. Na een korte busrit kwamen we aan bij een wegrestaurant en aten we in de bus. Daarna reden we in twee uur naar het volgende hotel: Kaiafas Lake Hotel. Na even kennisgemaakt te hebben met onze nieuwe kamers, maakten we even een verfrissende plons in het zwembad bij het hotel. Daar vond een heftig overgooispel plaats over het zwembad heen tussen een paar van de jongens en mensen werden geraakt. Voor het avondeten aten we in het hoofdgebouw van het hotel Hollandse pot met als dessert jelly pudding. We sloten de dag uiteindelijk af met naar bed gaan in ons eigen gebouwtje.

Marijne & Francis

Dag 5: zaterdag 18 mei 2024

Na onze overnachting en het lekkere ontbijt in het Kaiafas Lake Hotel gingen wij met de bus door naar Olympia. Na de twee presentaties van Laila en Christa over de archeologische site en de geschiedenis van de Olympische Spelen, kregen wij een rondleiding over het terrein met onder andere de tempel van Zeus en de thermen. Vervolgens was het tijd voor de grote Han Fortmann-hardloopwedstrijd op de originele plek van de Olympische spelen. Floris won met grote overmacht bij de jongens, waar Marijne de wedstrijd bij de meiden won. Nadat wij allemaal waren bijgekomen, gingen wij naar het archeologisch museum van Olympia, en hierna gingen wij naar het museum van Archimedes. Hier kregen wij een korte, maar informatieve rondleiding en konden wij zelf ook nog even rondlopen. Vervolgens gingen wij de stad Olympia verkennen en na wat souvenirwinkeltjes bezocht te hebben, was het tijd om weer de bus in te gaan. Er volgde een lunch in de bus en een busreis van maar liefst 4 uur. Bij deze reis verlieten wij definitief de Peloponnesos, en dit deden wij met de boot in plaats van de brug. Na die lange busreis van 4 uur kwamen wij aan bij het hotel. En toen was het om 8 uur alweer tijd om te gaan eten bij het restaurant, met een voorgerecht van gevulde tomaat met rijst en een hoofdgerecht van pasta met stoofvlees, was het dessert een Griekse yoghurt met melis. Vervolgens hebben wij nog wat rondgelopen en dan is het nu weer tijd om rust te pakken voor weer een volle dag morgen!

Martijn & Bram

Dag 6: zondag 19 mei

We werden vandaag wakker met zonnestralen door het gordijn. Het eerste echte zonnetje van deze reis. Vervolgens ontbeten we in Arion in Delphi en daarna gingen we met de bus naar het orakel van Delphi. Op deze mooie plek in de bergen kregen wij een interessante presentatie van Francis. Toen we de tempel van Apollo hadden bekeken, begonnen wij onze weg verder omhoog naar het theater. Ondanks het gesloten stadion van Delphi was het toch een mooie ervaring. Nadat we daar uitgekeken waren, gingen wij weer naar beneden en liepen naar het museum. Hier zagen wij de kostbare kunstwerken die op deze bijzondere plek waren gevonden, zoals het bronzen beeld de wagenmenner.

We vervolgden onze weg door de bergen naar het Romaanse klooster Osios Loukas. Dit was een prachtig Grieks-Orthodox klooster. Op hetzelfde moment dat wij daar aankwamen vond er een doping plaats. Daarna hebben wij het klooster verder ontdekt. Toen wij klaar waren met onze bezichtiging gingen wij gezamenlijk picknicken en genoten wij van ons uitzicht. De picknick was verrukkelijk met een ijsje als toetje.

Na het bezoeken van het klooster gingen wij weer door met onze reis. We hadden een lange reis voor de boeg van maar liefst tweeëneenhalf uur. Na de lange reis kwamen wij aan in Athene, waar we afscheid namen van onze buschauffeur Christos. We liepen een klein stukje naar ons prachtige hotel: Economy Hotel. Na het uitrusten en nog een rondje door de stad gedaan te hebben, gingen wij naar het restaurant Lithos. De maaltijd was heerlijk. Ons eten bestond uit maisbrood, salade, feta, courgetteballetjes, patat met bifteki en tenslotte ons dessert brownie met ijs. Dit was wel het lekkerste dessert tot nu toe. Na nog een korte wandeling gingen we naar het hotel. We doken ons bed in en maakte ons klaar voor een nieuwe dag in het mooie Athene.

Bryan en Youri

Dag 7: maandag 20 mei 2024

Vandaag is het alweer de een na laatste dag voor het vertrek en we begonnen de dag met een heerlijk ontbijtje in hotel Economy. Daarna vertrokken we direct richting het metrostation om daarmee naar de Haven van Piraeus te reizen. Daar aangekomen stapten we op de Ferry naar het eiland Aegina waar we de tempel van Aphaia bezochten. Hier gaf Keanaley een interessante presentatie over. We mochten toen zelf rondkijken en daarna kregen we een erg leuke tekenopdracht, namelijk het tekenen van de tempel of iets wat ermee te maken had. Later zou de winnaar van de opdracht bekend gemaakt worden tijdens het avondeten. Toen stapten we weer in de bus richting een prachtige Grieks-Orthodoxe kerk, waar we een kijkje in hebben genomen. Vervolgens gingen we weer met de bus richting de haven van het eiland Aegina, waar we zelf vrije tijd hadden om te lunchen of te zwemmen in de zee. Er waren prachtige stranden en veel leuke souvenirwinkeltjes. Rond ongeveer 16:00 uur verzamelden we weer met z’n allen bij de haven om terug te varen met de boot naar Piraeus en daarna weer met de metro naar Athene te gaan. Hier kregen we nog even de tijd om rond 19:45 uur weer te vertrekken richting het restaurant in de stad. Het was een erg gezellig restaurantje op een hele mooie plek. Hier aten we verschillende dingen, zoals Griekse salade, feta in bladerdeeg en een hoofdgerecht van Mousaka. Nadat dat iedereen zijn buik lekker had gevuld, werd de winnaar van de tekenwedstrijd bekend gemaakt, namelijk… Laila! We maakten tot slot een mooie wandeling door de stad, die erg levendig was en heel gezellig. Dit was de laatste avond en morgen volgen alle hoogtepunten van Athene!

Vannessa & Jaëla

Dag 8: dinsdag 21 mei 2024

Vandaag was het zo ver, eindelijk Athene in. Zoals gewoonlijk stonden we met z’n alle vroeg op en genoten we van een laatste ontbijt in Hotel Economy. Na de koffer te hebben ingepakt zijn we vertrokken richting het Akropolismuseum. Na even wachten tot de poorten open waren, zagen we in het museum prachtige resten van het Parthenon en het Erechteion. Ook de Kariatiden, Kouroi en Kourai beelden waren erg bijzonder. Er stond zelfs een namaak van de Akropolis gemaakt van lego in het museum! Een erg indrukkend en super interessant museum!

Na een lange wandeling en een zware beklimming in het bloedhete weer, stonden we eindelijk boven op de Akropolis. Mia had het over het Theater van Dionysos en het Odeion van Herodes Atticus. Daarna vertelde Elian ons iets over het Parthenon en het Erechteion. Vervolgens gaf Julia haar presentatie over de Propyleeën en de Nikè tempel. Na de presentaties mochten we even rondlopen en stortte we onszelf weer van de Akropolis af.

We liepen naar de Agora, maar we hadden eerst een uurtje tijd om te lunchen (en veel ijs te eten). Eenmaal op de Agora, meer specifiek in de Stoa, vertelde Emma ons over de Agora en het Stoïcisme. Martijn wist ons te vertellen over de prachtig bewaarde tempel van Hephaistos. Dus ook vandaag weer super interessante presentaties!

Toen zat het er alweer op! De laatste paar uurtjes voor het verzamelen in het hotel mochten we zelf vullen. Kortom, een prachtige Griekenlandreis! Nu wachten we op het vliegtuig, en we zien jullie snel.