Op woensdag 14 september zijn de leerlingen van vwo 5 met maatschappijwetenschappen in hun profiel naar Den Haag geweest. De leerlingen stapten rond half 9 op de bus en kwamen na een lange, maar gezellige busrit aan op de eindbestemming. Daar aangekomen, ontvingen twee begeleiders van Prodemos de leerlingen en begeleiders enthousiast. Na een uitleg over de gang van zaken, vertrokken de 5 vwo’ers eindelijk naar de Tweede Kamer. Hier was een debat gaande over de basisbeurs, wat de meeste leerlingen erg interessant vonden. Na de pauze werd de Eerste Kamer bezocht en later ook een speurtocht gedaan met behulp van de tablet.
Vervolgens was het meest spannende, maar voor velen ook leukste onderdeel van de dag aangebroken: het debat. De leerlingen van vwo 5 werden naar een nagebootste Tweede Kamer gebracht, waar ieder een telefoon kreeg uitgedeeld. Op iedere telefoon stond een zin, die de beschrijving/rol van het individu bepaalde.
Samenwerkend kregen de leerlingen de opdracht te beslissen om vóór of tegen het wetsvoorstel te stemmen en een aantal argumenten op te schrijven. Deze werden uiteindelijk kort gepresenteerd door de woordvoerder van elke partij.
Het wetsvoorstel waar de leerlingen over moesten discussiëren was: ‘’De belasting op vlees moet verhoogd worden van 9% naar 21%.’’ De fractievoorzitter kreeg de taak om in een betoog de belangrijkste argumenten nogmaals op te sommen. De andere partijen kregen tussendoor de mogelijkheid om vragen te stellen aan de fractievoorzitter. Het debat ging er hevig aan toe. De partijen kwamen namelijk steeds met goede vragen en maakten het hierom zenuwslopend voor de fractievoorzitters. Het wetsvoorstel werd uiteindelijk aangenomen.
De dag werd afgesloten met een prijsuitreiking. In de loop van de dag hadden de vwo’ers namelijk munten verzameld. De persoon met de meeste munten kon een prijs winnen. Zefanjah de Jong en Rosanne Ter Horst gingen tot het laatste moment de strijd met elkaar aan. Rosanne werd uiteindelijk eerste, maar beiden kregen een prijs vanwege hun harde inzet.
Al met al was het een actieve, maar ook leerzame dag. Er werd veel samengewerkt, maar ook goed gedebatteerd. Het was dus weer een geslaagde dag!
Joylien Marianayagam (klas vwo5b)