Basisondersteuning

Onze basisondersteuning bestaat uit een breed programma. Hieronder volgt een overzicht met steeds een beknopte omschrijving. In onze brochure is per soort ondersteuning een uitgebreide toelichting te vinden.

De ondersteuningsdocent
De ondersteuningsdocent geeft advies aan docenten/mentoren over de ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen in de klas.

Vragenlijst brugklas
We nemen een persoonlijke vragenlijst af in de burgklas waarmee we ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied screenen.

VIP-lessen
Leerlingen in de brugklas kunnen tijdens het schooljaar deelnemen aan ondersteuningslessen op het gebied van spelling, tekstbegrip, wiskunde en Engels.  

Studieplaats
Leerlingen kunnen twee keer per week het 8e en 9e lesuur onder toezicht van een medewerker in een daarvoor aangewezen lokaal hun huiswerk maken.

Zelfvertrouwen
Leerlingen die extra steun nodig hebben bij het omgaan met anderen, kunnen deelnemen aan een training sociale vaardigheden. Leerlingen bij wie schoolprestaties negatief beïnvloed worden door gebrek aan zelfvertrouwen en leerlingen die in de examenklas veel last hebben van examenvrees, kunnen extra begeleiding krijgen in de vorm van faalangstreductietraining. 

Presentatietraining
Leerlingen uit klas 4 t/m 6 die veel spanningen voelen voor presenteren, kunnen een groepscursus presentatievaardigheden volgen.

Playing for Success
Het Han Fortmann participeert in Playing for Success Alkmaar. Dit is een naschools programma voor kinderen die (tijdelijk) om sociaal emotionele redenen niet optimaal presteren. Het programma leidt tot meer zelfvertrouwen en motivatie en daardoor tot betere prestaties.

Dyslexiebegeleiding
Aan het begin van het schooljaar wordt in alle klassen een screening afgenomen. Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen een faciliteitenkaart en extra begeleiding aanvragen. Onze dyslexiecoach biedt ondersteuning aan de leerling en spreekt een faciliteitenkaart af.

Sociaal Emotioneel (Counseling)
De counselor helpt individuele leerlingen bij alle mogelijke problemen van persoonlijke aard. Ook begeleidt de counselor groepen leerlingen als er bijvoorbeeld sprake is van een conflict.

NT-2
Leerlingen met Nederlands als tweede taal kunnen in aanmerking komen voor extra begeleiding met betrekking tot taal-en spellingvaardigheden.

Anti-pestbeleid
Als school vinden wij het erg belangrijk dat iedereen in ons gebouw zich veilig voelt, dat iedereen gezien en gehoord wordt. Om pesten op onze school zoveel mogelijk te voorkomen is een anti-pestbeleid opgesteld. Klik hier voor ons anti-pestprotocol. Ook hebben wij een anti-pestcoördinator: mw. Inez Maureen (I.Maureen@trinitascollege.nl).

Andere pagina's in deze categorie