Als basisondersteuning niet afdoende blijkt te zijn, schakelt de mentor het ondersteuningsteam in. Het ondersteuningsteam staat onder leiding van de ondersteuningscoördinator. Zij verzorgt de ondersteuning niet zelf, maar begeleidt leerlingen wel naar de meest passende ondersteuning binnen en/of buiten de school.
Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van problemen in de thuissituatie, angstproblematiek of gedragsproblemen waarbij ingezet wordt op (oplossingsgerichte) gesprekken met een trajectbegeleider of iemand van het Jeugd- en schoolteam. Ook kan er gezocht worden naar een oplossing buiten de klas. Dit kan in de vorm van tijdelijke plaatsing in de trajectklas. Dit is een voorziening voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. De bedoeling is dat leerlingen zoveel mogelijk het lesrooster van hun eigen klas volgen, maar dat zij (tijdelijk) terug kunnen vallen op de trajectklas als dat nodig mocht blijken. De trajectklas bevindt zich op het ondersteuningsplein op de begane grond naast de aula.
Het ondersteuningsplein bestaat uit vier afdelingen: het Studieplein, de Time-out, de Trajectklas en de leerlingenbalie. De Trajectklas en de Time-out zijn deels afgeschermd. Alle leerlingen kunnen op het ondersteuningsplein terecht, ongeacht of ze een ondersteuningsindicatie hebben. Dit bevordert de verbinding tussen medewerkers en leerlingen, waardoor ondersteuningsbehoeften vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd en aangepakt. Voor de trajectklas is een indicatie nodig.
Voor leerlingen die gebruikmaken van extra ondersteuning wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (intern traject) of TOP-dossier (extern traject) opgesteld door de trajectbegeleider. Daarin wordt beschreven wat een leerling nodig heeft aan ondersteuning variërend van een aangepast onderwijsprogramma, plaatsing in de interne trajectvoorziening, plaatsing in een bovenschoolse voorziening van het samenwerkingsverband of tijdelijke plaatsing in een expertisecentrum of het VSO tot de geïndiceerde jeugdhulpverlening. School kan bij het realiseren van het plan hulp vragen aan de GGD (jeugdverpleegkundige, jeugdarts), de jeugd- en gezinscoach, leerplichtambtenaar, consulent samenwerkingsverband of andere professionals die de leerling kan adviseren. Het ondersteuningsteam adviseert uiteindelijk op welke wijze de leerling het beste ondersteund kan worden om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen blijven volgen.
Een overzicht van de vormen van ondersteuning is te vinden op de ondersteuningskaart op onze website.