De gymnasium-brugklas
Gymnasium is een vorm van vwo waarin taal, cultuur en verdieping centraal staan.
Leerlingen die gaan voor het gymnasium komen direct bij elkaar in de klas. Zij krijgen naast de veertien brugklasvakken, ook les in de Griekse en Latijnse taal en cultuur. Via aansprekende thema’s komt dit vak ook terug in de wekelijkse projectmiddag in samenhang met de vakken geschiedenis, Nederlands en ict. Verdieping en uitdaging staan voorop.
De brugperiode duurt een jaar. De docenten geven in de loop van het tweede semester een advies over de leerlingen en het vervolg. Net zoals bij de andere brugklassen zijn kennis, vaardigheden, resultaten, sociaal emotionele ontwikkeling, inzicht en motivatie van de leerling van belang en worden de ouders in het proces betrokken.

Ons gymnasium richt zich op:

  • Betrokkenheid bij de wereld: Aandacht voor de maatschappij en ieder jaar komen we ook in actie voor een mooi doel dat de leerlingen zelf kiezen. Zo leren zij niet alleen over de wereld, maar ook hoe zij daar zelf verschil in kunnen maken.
  • Klassieke talen en cultuur: Naast het volledige atheneumprogramma volgen gymnasiumleerlingen de vakken Latijn en Grieks. Zij verdiepen zich in de taal, literatuur en cultuur van de klassieke oudheid. Deze vakken bieden niet alleen kennis, maar er wordt ook analytisch en kritisch denken gestimuleerd. Je kan in beide vakken examen doen, maar wil je dat niet, dan kun je aan het eind van de derde klas één van beide talen laten vallen. Je kunt dan nog steeds een gymnasiumdiploma halen.
  • Verdieping en vakoverstijgend leren: Via projecten wordt er vakoverstijgend gewerkt en verdieping gestimuleerd. Op deze manier wordt beroep gedaan op denkvaardigheid en een andere manier van leren. Meer vanuit het geheel. Leerlingen worden gestimuleerd om verbanden te leggen en vanuit een breder perspectief naar de wereld te kijken. Dat maakt leren betekenisvol én uitdagend. Een gymnasiumleerling zal zich dus uitgedaagd voelen door en plezier hebben in leren.

Griekenlandreis
In gymnasium 4 gaan de leerlingen op een meerdaagse rondreis door Griekenland. Voor deze reis is door de ouders gespaard d.m.v. een spaarplan vanaf klas 2. Voor het laatste stukje financiële bijdrage ondernemen leerlingen zelf actie door zich in te zetten voor een maatschappelijk doel. De leerlingen bezoeken beroemde plaatsen in Griekenland, zoals Delphi, Olympia, Epidauros, Mykene en natuurlijk Athene waar een bezoek aan de Akropolis en Agora niet mag ontbreken. Alle culturele bezienswaardigheden worden van tevoren door de leerlingen bestudeerd en ter plekke door henzelf van een presentatie voorzien. De reis is niet alleen leerzaam maar versterkt ook de hechtheid van de gymnasiumgroep. De leerlingen ervaren deze reis als hoogtepunt van hun gymnasiumopleiding, een ervaring die zij niet snel zullen vergeten.

Andere pagina's in deze categorie