Het onderwijs maken we samen. We luisteren goed naar wat leerlingen vinden, we hebben hun inspraak geregeld. We moedigen leerlingen initiatief te nemen. Betrokken leerlingen herken je binnen Han Fortmann op verschillende plekken en momenten. Ze organiseren een Gymnasiumdag, maken samen een ckv-voorstelling, begeleiden nieuwe leerlingen op brugklaskamp: er is teveel om op te noemen!
Klassenvertegenwoordiger
In iedere klas wordt een klassenvertegenwoordiger gekozen die namens de klas optreedt en zaken voor de klas regelt. Hij of zij zal goed contact onderhouden tussen de klas, de mentor en de teamleider. De mentor zal door het jaar heen ook een aantal keer het gesprek met de klas aangaan, onder leiding van de klassenvertegenwoordiger, over wat er op school gebeurt, of dit goed is en hoe dit beter kan. De klassenvertegenwoordiger neemt dit soort feedback dan mee naar de klankbordgroep van het leerjaar waar hij of zij in zit.
Klankbordgroepen
Iedere 6 à 8 schoolweken gaan teamleiders in de zogenaamde klankbordgroepen van klassenvertegenwoordigers in gesprek met de klassenvertegenwoordigers van de betreffende leerjaren. In deze klankbordgroepen zal het gesprek gevoerd worden over alle school gerelateerde zaken op korte en lange termijn. Het kan gaan over de aankomende proefwerkweek of juist over hoe leerlingen tegen de school of het onderwijs aankijken. De klankbordgroepen worden op initiatief van teamleiders georganiseerd en ze vinden steeds op verschillende momenten plaats zodat klassenvertegenwoordigers niet telkens dezelfde les missen.
Leerlingvertegenwoordigers
Het Han Fortmann heeft een aantal, vaak twee, leerlingenvertegenwoordigers. Zij maken deel uit van de leerlinggeleding in de Deelraad. Zij houden actief contact met onder andere de klassenvertegenwoordigers.