GYMNASIUMDAG 2020

Vrijdag 28 februari was het zover: de jaarlijkse gymnasiumdag voor alle gymnasiasten van klas 1 t/m 6 vond plaats. Wat leuk om hen allen op deze dag bij elkaar te zien, actief en enthousiast, creatief en luisterend.

De dag werd geopend door Mikis Westerweel, die de zaal onderhield over de vraag waarom je nou voor gymnasium zou kiezen. Zijn persoonlijke verhaal werd gemengd met motivaties van leerlingen, en duidelijk werd wel dat het er niet om gaat elitair bezig te zijn, maar naar uitdaging te zoeken.

Uitdaging werd gezocht in de workshops: van antieke wiskunde, filosofische gesprekken over geluk en het bepalen van de grenzen van het Romeinse Rijk, tot het creëren van tweedimensionale Griekse vazen, het beoefenen van de Romeinse kookkunst, een uitweg zoeken in een biologisch labyrint, het ontcijferen van Myceens (een schrift vóór het Grieks) en Tableaux vivants maken op grond van een mythe.

Tijdens de lunch genoten alle leerlingen van de Romeinse gerechtjes die de brugklasleerlingen hadden bereid: lekkere meloensoep, insalata Aspicius, pittige moretum en zoete Romeinse limonade.

Voor een onderhoudende lezing was een externe spreker uitgenodigd, de classicus Frank Broeke, die niet zonder bloedige details de vraag beantwoordde: ‘Hoe word je een gladiator?’

Het hoogtepunt van de dag vormde tenslotte de competitie van vier teams uit gymnasium 5 en 6, die verschillende mythes tot een boeiende vertelling met levende schilderijen verwerkt hadden. Met unieke vondsten, niet in het minst in de rekwisieten, toonden zij hun kunsten. De vakjury kwam uiteindelijk tot een unaniem oordeel: de wisselbeker en medailles gingen naar het team uit Gy6 dat het Paris-oordeel tot hun thema had gemaakt.